Saveti za uspešno održavanje traktora

740

Za poljoprivredu se kaže da je ključna privredna grana i razvojna šansa Srbije. Ipak, prinosi su i nekoliko puta manji nego na evropskim farmama. Sa kakvih poseda dolaze, ko ih i čime obrađuje? Koliko su stari poljoprivrednici, a koliko mehanizacija?

Poljoprivrednih gazdinstava je sve manje. Posedi su mali, a sve je manji i stočni fond. Stari su i poljoprivrednici i mehanizacija. Pravilno održavanje mehanizacije, a pre svega traktora, produžava radni vek tih poljoprivrednih mašina. To je od velikog finansijskog značaja za poljoprivrednike.

Traktori su pogonsko-vučne mašine koje služe za obavljanje različitih radnih operacija u poljoprivredi. Od standardnih traktora koriste se jednoosovinski ili dvoosovinski točkaši (ili guseničari) sa dvo- ili četvorotaktnim dizel ili benzinskim motorom, koji može da ima 1-4 cilindra.

foto: pixabay.com
foto: pixabay.com

Prema poslednjim podacima, u Srbiji je zabeležen rast broja traktora, pa ih je u 2018. godini bilo 451.985, što je rast od 10 odsto u odnosu na 2012. godinu. Međutim, čak 83 odsto njih stariji je od dve decenije.

Internet zajednica Volim traktore ima za cilj da ohrabri, prigrli, privuče, osnaži sve ljubitelje ovih mašina i sela i prirode na svetu. Njihova izjava o misiji koja podržava njihov slogan je: „Jak traktor i pametna farma.” pomoglo im je da razviju snažno i angažovano praćenje poljoprivrednika širom naše zemlje. Volim Tractor je aktivan na Facebooku, Tvitteru, Pinterestu i Instagramu. Pratite ih i budite uvek informisani o poljoprivrednim mašinama.

Svaki proizvođač traktora ima svoje specifičnosti kada je reč o osnovnom održavanju, dok većina ima i stručno osoblje koje korisnim savetima može da pomogne pri održavanju te poljoprivredne mašine. Ukoliko poljoprivrednik nema kod sebe uputstvo proizvođača, preporučljivo je da ga nabave i da prema njegovim preporukama održavaju svoj traktor.

Ukoliko je mašina koju koristite uveliko dugog veka, pozabavite se njenim delovima. Često stariji poljoprivrednici zanemare pokazatelje na potencijalni problem, sa izgovorom da su uvek tako vozili.

foto: pixabay.com
foto: pixabay.com

Poljoprivrednici poslednje četiri godine kupili su 21.075 traktora. Čak 65 odsto ušlo je u četvrtu deceniju. Kako navodi internet zajednica volim traktore, traktori su u Srbiji, kao i druge poljoprivredne mašine, u proseku stari više od 30 godina.

Osnovno održavanje traktora podrazumeva redovno čiščenje i održavanje, podmazivanje traktora, kočione veze i podešavanje kočnica, zaštita traktora od vremenskih prilika, redovna provera filtera i kontrola remenja i creva, čišćenje mreže ispod hladnjaka, redovna provera nivoa tečnosti, provera pritiska u pneumaticima.

Kako nam se bliži zima i hladno vreme, a budući da većina malih traktora nema kabinu, preporučeno je da se nakon upotrebe smeste u garažu ili pod neku nadstrešnicu. Ukoliko uslovi to ne dozvoljavaju, preporuka je da se izduvni sistem (auspuh) zaštititi od kiše i pokrije sedište i instrument tabla.

foto: pixabay.com
foto: pixabay.com

Redovno čišćenje i održavanje produžava radni vek mašine. To omogućava lakše pronalaženje eventualno nastalih oštećenja na traktoru. Na traktorima postoje delovi koji su u stalnom pokretu. Neophodno je stoga ove delove redovno podmazivati. Pre ove operacije očistite fitinge, a kada mast počne da curi napolje znaćete da ste dovoljno podmazali. Stariji modeli traktora zahtevaju specifičnija sredstva za podmazivanje menjača.

Upotreba pogrešnog maziva može prouzrokovati ozbiljna oštećenja i kvarove na traktoru.

Kako navodi Željko Lazić, dipl. inženjer poljoprivrede PSSS, mnogi traktori imaju mehaničke kočnice koje obezbeđuje zaustavljanje preko suve mehaničke veze. Ove kočnice su na zadnjoj osovini traktora i rade nezavisno, te se stoga mogu koristiti za upravljanje traktorom pri zakretanju-okretanju, kao pri kretanju unazad u toku vožnje. Pedala kočnice će blokirati u toku kretanja po putu dok druga neće u slučaju okretanja traktora – treba proveriti kočnice na vreme kako bi obavljale svoju funkciju.

Naredni značajan korak kod pravilnog održavanja traktora jeste provera da li na filteru za gorivo ima vode. Većina dizel motora poseduje filter za odvajanje/separaciju vode, budući da dizel gorivo ima tendeciju nakupljanja vlage. Od velikog značaja je i često proveravanje filter vazduha.

Ukoliko filter ne može adekvatno da se očisti ili je oštećen potrebno je da se zameni.

Redovno čišćenje mreže ispred hladnjaka održava slobodan protok vazduha, što je od velikog značaja za hlađenje i sprečava da se hladnjak zapuši. Takođe, redovna provera nivoa tečnosti akumulatora je od izuzetnog značaja.

foto: pixabay.com
foto: pixabay.com

Zbog oblika samih pneumatika, često nije lako uočiti da su izduvani. Uobičajeno je da je pritisak u zadnjim gumama između 0,8 i 1,8 bara, u zavisnosti od podloge po kojoj se kreće, dok je kod prednjih pritisak i do 2,2 bara.

Kategorija: Traktorske gume Oznake: 13.6, 38, A8 (40/km/h), Kama, izvor: traktorskegume.rs
Kategorija: Traktorske gume Oznake: 13.6, 38, A8 (40/km/h), Kama, izvor: traktorskegume.rs

Na sajtu traktorskegume.rs može se pronaći veliki izbor traktorskih guma za pogonske točkove, traktorske gume za upravljačke točkove, dijagonalne i radijalne gume, gume za prikolice. Tu je i veliki izbor guma za kamione, kombi gume, gume za građevinske mašine.

Na neki svojstven način, vlasnik traktora koji je celog veka poljoprivrednik, toliko se poveže sa svojom radnom mašinom, da je u stanju da je vozi i kada ona nije skroz ispravna.To je svakako zavidan stepen poznavanja rada traktora, ali nikako nije preporučljiv. Zbog ove nepažnje mogu da stradaju i drugi učesnici u saobraćaju.

Kategorija: Traktorske gume Oznake: 16.00, 7.5, A6 (30/km/h), VOLTYRE, izvor: traktorskegume.rs
Kategorija: Traktorske gume Oznake: 16.00, 7.5, A6 (30/km/h), VOLTYRE, izvor: traktorskegume.rs

Nečistoće kao što je vlaga u filter gorivu i prljavština u filteru za vazduh mogu da uzrokuju drhtavice pri vožnji. Iz tog razloga treba voditi računa o čistoći i redovnom održavanju filtera.

Stručnjaci savetuju šta bi to mogli da uradimo da smanjimo finansijska izdavanja za gorivo. Navode da bi trebalo povećati iskoristivost goriva u traktorima. Iskoristivost goriva zavisi od više faktora kao što su: vrsta priključka na traktoru, putna brzina, vrsta tla, dubina obrade, vlažnost tla, oblik obradive parcele, ostaci biljaka, broj operacija i slično.

Piše: Milica Lukić, magistar poljoprivrede

Mnogi voćari i vinogradari koji su proširili svoje zasade ili proizvodnju, odlučili su da ubrzaju proces proizvodnje finalnog proizvoda tako što su na specijalizovanim sajtovima za opremu za poljoprivrednu proizvodnju, kao što je Vinska mušica, pronašli adekvatne mašine koje odgovaraju potrebama svakog poljoprivrednika.

Opširnije na linku ispod:

Kvalitetna muljača za grožđe garant dobrog vina