Iz ličnog iskustva: Kako započeti preradu tartufa

338

Tartufi su najcenjenija i najskuplja jestiva gljiva na svetu. Pored izuzetnog ukusa, čuveni su i po svojim lekovitim svojstvima. Tartuf je veoma cenjena namirnica u gastronomiji jer se teško dolazi do njega i ne postoji mogućnost da se veštački uzgaja.

Poslednjih godina na domaćem i inostranom tržištu vlada veliko interesovanje za tartufe. Dosta se pisalo i govorilo o ovoj temi, pa sam pokušala malo više sa saznam od naših sagovornica, Sanje Melkus i Violete Ivković iz Novog Sada.

Ono što sam čula od njih jeste da su se upoznale na probama hora “Hašira” tek pre skoro 8 godina. Odmah su shvatile da poseduju iste poglede na svet i energiju. Nešto kasnije došla je i ideja da odustanu od poslova koje su do tada radile i pokušaju da rade za sebe.

Tartufi, foto: Sanja Melkus i Violeta Ivković
Tartufi, foto: Sanja Melkus i Violeta Ivković

-Tartufi su u našim domovima već duži niz godina i kroz druženje sa njima i pohvale ljudi koji su probali probne verzije proizvoda sa tartufima, došle smo na ideju da se predstavimo na Novosadskom noćnom bazaru u oktobru 2017. godine. Neočekivano smo odlično prihvaćene i tako se priča zakotrljala – ističu naše sagovornice.

Kako navode, tartufi rastu u specifičnim uslovima, od kiselosti zemljišta, pa do vlage i temperature. Pronalaze se uz pomoć pasa tragača ili specijalno obučenih svinja. U svetu su Italijani napravili tartufe onim što oni to danas jesu – hedonističkim užitkom za svaku priliku. Danas, iako Italija i dalje drži primat, druge zemlje takođe ulažu dosta u promociju svojih tartufa, na primer Hrvatska, sa svojim istarskim tartufima.

Sanja Melkus i Violeta Ivković
Sanja Melkus i Violeta Ivković

-Naša zemlja oduvek ima tartufe, ali se njihova vrednost iskazuje i prikazuje isključivo na inostranom tržištu. U Srbiji postoji zaista mali broj firmi koje se bave preradom tartufa. Mi smo jedna od njih pet (2018. godina). Vidimo potencijal u proizvodima i težimo ka tome da ne prodajemo sirovinu, ističu Sanja i Violeta i dodaju da su njihovi tartufi iz okoline Novog Sada i zato sa ponosom kažu da su im proizvodi od vojvođanskog tartufa.

Ono što sam takođe čula od njih jeste da od proizvoda imaju maslinovo ulje sa aromom tartufa, usitnjen tartuf u maslinovom ulju i morsku so sa komadima tartufa.

Ostali proizvodi su isključivo plod njihove mašte i inovativnih ideja, pa su napravile bademov namaz sa tartufima, hladno ceđeno lešnikovo ulje sa usitnjenim tartufom i džemove sa tartufima za ljubitelje slatko-slanih kombinacija. Imaju još proizvoda, ali kažu da će nešto ostaviti i za drugi put…

Svi proizvodi apsolutno su bez veštačkih dodataka i spadaju u segment prirodne hrane.

Proizvodi brenda Truff Truff, foto: Sanja Melkus i Violeta Ivković
Proizvodi brenda Truff Truff, foto: Sanja Melkus i Violeta Ivković

-U potragu za tartufima krećemo sa našim psima, rase Lagotto Romagnolo, koji su posebno trenirani za ovaj posao. Kada ih nađemo, trudimo se da ih što pre plasiramo u teglice, jer svežina njihove arome je najvrednija u ovoj priči. Tartuf vrlo intenzivno miriše, ali samo nekoliko dana od branja, pa zato valja biti brz. Koristimo prirodne metode, bez hemije i konzervanasa i radimo u sistemu kućne radionice – objašnjavaju naše sagovornice.

“Naši proizvodi koriste se u srećnim momentima, kada se uživa i slavi i to nam čini posebno zadovoljstvo. Takođe, imamo plan da naviknemo što više ljudi u Srbiji da koristi hranu sa naših polja i šuma, pa tako i tartufe. Pune smo entuzijazma i inovativnih ideja i drago nam je što možemo zadovoljiti ukus i najzahtevnijih ljubitelja odlične hrane”, ističu Sanja i Violeta na kraju razgovora za naš portal.

Piše: Milica Lukić

Sagovornice: Sanja Melkus i Violeta Ivković